Stowarzyszenie Uniwersytet Trzeciego Wieku w Andrychowie

menu

Turystyczny wyjazd poznawczo-edukacyjny ”Lanckorona i okolice”

03 czerwca 2023 Turystyczny wyjazd poznawczo-edukacyjny ”Lanckorona i okolice”
"Wyjazd realizowany w ramach projektu „Turystyka poznawczo-edukacyjna dla seniorów”. "Zadanie publiczne dofinansowane zostało ze środków Zarządu Powiatowego Wadowickiego. ">Słonecznego poranka 2 czerwca 2023 roku w podróż szlakiem architektury drewnianej zabrali nas twórcy projektu - członkowie naszego stowarzyszenia. Można by na wstępie powiedzieć „tak daleko, a tak blisko”. Mieszkamy przecież o krok od pięknych zabytków będących dziedzictwem naszej kultury narodowej. Często o tym zapominamy, a nawet nie wiemy. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od drewnianego Kościoła w Barwałdzie Dolnym, gdzie o Małopolskim Szlaku Architektury Drewnianej, liczącym 255 obiektów i długim na 1500 km, opowiadał nam ciekawie i obszernie nasz wolontariusz Pan Stanisław Maszczyński. W skupieniu obejrzeliśmy bogato zdobione barokowe wnętrze świątyni. Po zrobieniu pamiątkowych zdjęć wyruszyliśmy do pobliskiej miejscowości Brody, aby zwiedzić tzw. Grobek Najświętszej Marii Panny. Tam też spotkaliśmy się z przewodnikiem, który oprowadzał nas również po mieście aniołów - Lanckoronie. Choć straciła ona prawa miejskie w 1934 roku, to nadal kwitnie w swym pięknym otoczeniu dostarczając nam wielu atrakcji. Tutaj, jako że grupa była liczna (50 osób), koordynator wycieczki Pani Róża Maszczyńska podzieliła nas na grupy, co umożliwiło każdemu z nas harmonijne zwiedzanie. Zobaczyliśmy i poznaliśmy historię zabytkowego Rynku, Izbę Muzealną znajdującą się w pobielanej chacie, gromadzącej sprzęt codziennego użytku używany przez pra-pra dziadków obecnych mieszkańców Lanckorony. Spacerkiem dotarliśmy w pobliże ruin Zamku, wstąpiliśmy również do pobliskiego kościoła. Dobrą kawą delektowaliśmy się w klimatycznej kawiarni. Największą atrakcją naszej wycieczki było spotkanie z miejscową artystką Panią Ireną Zgudą, twórczynią „Lanckoronek”, czyli wycinanych z papieru koronek z umieszczonymi w tle elementami mocno związanymi z Lanckoroną: chatą i aniołem. Warsztaty, w których braliśmy udział, były owocne: każdy z nas przywiózł do domu własnoręcznie wykonaną wycinankę, która zapewne pomoże w pielęgnowaniu wspomnień z tak urokliwego miejsca i zachęci nas do powrotów. A na dziś, zapewne każdy z nas zanuci za Grzegorzem Turnauem ,,Lanckorona, Lanckorona rozłożona gdzie osłona od spiekoty i od deszczu, od tupotu szybkich spraw” .
Treść: Barbara Gieruszczak-Biegun zdjęcia: Stanisław Maszczyński

Więcej wpisów archiwalnych z roku 2023

BASENY TERMALNE CHOCHOŁÓW   Pilne!
BASENY TERMALNE CHOCHOŁÓW Pilne! Komunikaty bieżące Wyjazdy 28 grudnia 2023
Wyjazd we wtorek 9.01.24 r. o godz.8.00 spod Hali Sportowej a 8.10 przy stacji BP.

Potrójna 27.12.2023 r.
Potrójna 27.12.2023 r. Turystyka Wycieczki 28 grudnia 2023

Groń Jana Pawła II 20.12.2023 r.
Warsztaty Fryzjerskie 18.12.2023
Warsztaty Fryzjerskie 18.12.2023 Wydarzenia 20 grudnia 2023

czytaj dalej...

Warsztaty malarskie 16 grudnia 2023 r.
Warsztaty malarskie 16 grudnia 2023 r. Zajęcia malarskie Warsztaty 18 grudnia 2023
Temat malarstwa to; "Niebo- chmury- obłoki, - malowane na dużych płytach pilśniowych

Indonezja - kraj 17 tys. wysp siedmiuset języków i siedmiu religii
Indonezja - kraj 17 tys. wysp siedmiuset języków i siedmiu religii Wykłady Wydarzenia 17 grudnia 2023
Wykład Jadwigi Stanisławek-Janus

czytaj dalej...

Projekt, realizacja i sponsoring strony